fredag 21 juni 2013

Avsnitt 15 - Tour de Fleece







Hjärtligt välkomna till avsnitt 15 av Stick With Us Podcast!

Dagens tema är TDF, eller Tour de Fleece och vi ska berätta allt ni kan tänkas behöva för att deltaga i dessa härliga dagar av spinnande!

Eddy berättar om sitt lyckade Göteborgsvarv och om det stora Malaysiaäventyret.
 Anna har firat sin 25 års dag med buller och bång hemma i Skåne, en fantastiskt rolig fest som överträffar alla fester hon hittills varit värdinna för.

Under resan har Eddy stickat klart sin linklänning som hon kallas The Backpacker och av garnresterna blev det en egen påhittad halskrage som kanske kommer bli till ett mönster samt en liten löskrage. Tyvärr vrider sig linklänningen litegrand, har någon tips på hur man kan motverka det kanske?
Anna har inte hunnit avmaska något men hon har gått med i teststickningen av My Great Grandmother's Backyard shawl/blanket. Men hon är inte så nöjd med hur det tar sig ut, trots att masktätheten stämde bra i hennes provlapp så ser hennes version minimal ut jämfört med originalet vid den punkten hon är på nu, så det blir nog att repa... Annars stickar hon vidare på sin klänning i Tussah Silk Tweed som har fått tillbaka lite nu för den misslyckade sjalen.
Eddy frossar i alla projekt hon har tillgång nu sen hon kommit hem och har bara en och halv ärm kvar på sin Black Swan och har äntligen fått påbörja sina Missoni sockar.

Veckans tema är TDF, eller Tour de Fleece och vi ska berätta allt ni kan tänkas behöva för att deltaga i dessa härliga dagar av spinnande!
Årets Tour börjar 29 juni och pågår fram till 21 juli, med vilodagar den 8 juli och den 15 juli. Man kan gå med i något av Tour de Fleece gruppens lag eller varför inte i Spinning in Swedens lag
Team Nordic Spinners som Eddy och Anna är med i.
Anna kommer att vara borta under en del av touren och har inte satt upp några större mål men hon tänker spinna 200 gram handfärgad BFL/Humbug sen tänker hon spendera lite av tiden till att preppa alpackaull för spinning. På sin födelsedag fick även Anna i present att åka till Österlen Alpacka och välja ut en alpacka att få ull ifrån, vilken perfekt present! Eddy ska spinna en färgglatt topsband Polworth som hon fått i en swap, men först ska 400 gram finull få möta rocken.

Varför inte utmana dig själv och testa på något nytt och utveckla ditt spinnande! Kanske kan du prova spinna med långa drag, eller så är core spinning något att utmana dig själv med! Det pratas även om tre olika sätt att spinna garn med pärlor.

I veckans ravelryfavoriter tipsar vi och mönster vi vill sticka i handspunna garner!

Anna tipsar om:
Eddy tipsar om:

I veckans tävling kan du vinna ett topsband, handfärgat mullbärssilke. För att tävla ska du skriva en kommentar till detta inlägget med var för TDF-mål eller stickmål du har för den här sommaren.
Vinnaren dras till nästa veckas avsnitt!

Något ni absolut inte får missa är Magasin Duett och Tant Koftas Garnkalas den  10 augusti! Det finns 40 platser att tillgå så det är bara att slänga sig på mailen och anmäla sig!

I veckan kommer vi att ägna oss åt att repa upp projekt istället för att sticka på dem.. Eddy ska nog repa upp sin Rivington Cowl för att hon vill använda garnet till något annat och Anna ska repa upp den misslyckade teststickning!

En fantastiskt glad Midsommar åt er alla, så hörs vi nästa vecka!

//Stick With Us Podcast Crew

14 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag är nybörjare, har precis gått en helgkurs i spinning och mitt mål för sommaren är att jag ska hålla igång och träna och göra framsteg. Skulle såklart vara en stor utmaning att våga mig på fint mullbärssilke =).

    SvaraRadera
  3. Mitt mål för sommaren är att sticka klart en gigantisk beställning på 14 par raggsockor, jag har att göra...! Till hösten vill jag lära mig spinna! Kram på er!

    SvaraRadera
  4. Mitt mål för sommaren är att jag ska 1) lära mig spinna
    2) sticka färdigt några av mina ufon
    3) försöka att inte köpa på mig för mycket garn
    Och dessutom vill jag lära mig tvåändsstickning... får se vad jag håller..
    Tack för ett trevligt avsnitt!/Heidi

    SvaraRadera
  5. Det står säkert någonstans men jag orkar inte leta...
    Kan man lyssna på er även om man har en vanlig androidtelefon? Ja, inte via websidan då, för så långt har jag klarat mig själv.... :)
    Sarah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Podkicker heter något som tydligen ska vara bra. Jag har aldrig testat det själv men alla säger att det funkar bra!

      Radera
    2. Tack för hjälpen. Funkar enligt mig perfekt.

      Radera
  6. Vilken dag. Bakar bröd på elhäll ute på altanen. Mellan gräddningarna stickar jag på en vante och lyssnar på er.

    SvaraRadera
  7. Mitt mål för sommaren är att sticka min första kofta. första utmaningen är att mönstret är på engelska (började sticka i vintras så alla mönster är fortfarande lite halvkluriga för mig)
    Andra utmaningen är att jag fuskkör med annat garn och stickstorlek än det som är tänkt, så jag kommer behöva anpassa det till mönstret så jag inte får en megastor kofta.
    Så ja, jag har att göra ;) Nämnde jag att mönstret är randigt och att jag hellre vill ha svalor på koftan! Heja heja!

    SvaraRadera
  8. I dag kom min handgjorda slända från USA, nästa vecka kommer fibrer från England. Jag har fått erbjudande att lära mig spinna nu i juli av en fårbonde på Runmarö i Stockholms skärgård.
    Så mitt mål för sommaren är GARN, eget garn, eller iaf nåt som liknar garn ;-)

    SvaraRadera
  9. Mitt mål för TDF eller för hela sommaren kanske är att åstadkomma ett stickbart fingarn på min nya spinnrock. Därför vill jag gärna vinna lite lyxiga fibrer! //Maria

    SvaraRadera
  10. Mitt mål och min utmaning för sommaren är att få till något garnliknande på min nyinköpta slända. Skulle vara roligt att vinna fler fibrer att testa på! Tack för ett superhärligt program som inspirerar som vanligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde skriva under! / Sofia, FiaE på Ravelry

      Radera