fredag 12 april 2013

Avsnitt 5 - hardcore-spinning sker inte på svettiga gym








Hej och välkommen åter alla fantastiska podcastlyssnare. I dagens avsnitt är det Anna och Eddy som tjattrar loss och tiden riktigt springer iväg då de nördar ner sig i spinningens underbara värld med allt som hör där till. I dagens avsnitt får ni bland annat höra:

- Vad vi avmaskat sen sist.
- Vad vi stickar på just nu.
- Hur det kom sig att vi började spinna samt om våra spinnredskap.
- Veckans ravelryfavoriter som vi faktiskt stickat utav handspunnet garn.
- Veckans fibertips
- Vad man kan få tag på olika typer av fiber att spinna
- Veckans designer som idag är en fårbode
- Veckans tävling

Sedan sist har Anna stickat klart både sin angoratröja med flätmönster och skew-sockarna hon gjort i present till Emma. Även Eddy har stickat skew-sockor och båda två är förtjusta i mönstret. Anna har även hunnit med att maska av sin Margret-shawl som just nu håller på att teststickas för att bli ett färdigt mönster. Eddy har hunnit klart med sin Zuzu's Petals-halskrage samt att hon både lagt upp och stickat klart Mirabella, ett par sockor som funnits i hennes kö för evigt. Till detta har hon använt hanspunnet garn, tjoho för det.

Just nu stickar eddy vidare på sin black-swan-kofta men har även letat fram mastodontprojektet mormorsrutefilten ur gömmorna. Anna har lagt upp för ytterligare ett par skew-sockar (till sig själv denna gång) och har även kommit en bra bit på sin randiga madeleinetosh-kofta. Anna tipsar även om en kvinna som lagt upp en bild på sin socklåda med 81 par(!) stickade sockor som inspirerat deras kompis Elin att göra likadant. Tokimponerande! De pratar även om förra veckans stash-o-meter som eddy drog igång och även Anna har bestämt sig för att haka på.
Båda två har även spunnit i veckan. Anna har spunnit polworth hon köpt från willowfairy och Eddy är nästan klar med sitt pistashfärgade kashmir-garn.

Deras kompis Elin var den som fick in bägge i spinnträsket och Anna och Eddy pratar sig varma om olika spinnrocksmärken som Louet, Maja Craft och Ashford även om det går lika bra att spinna på slända eller gamla antika rockar som till exempel den Eddy fick utav Mia på Siv för två år sedan. De tipsar även om två bra forum på internet för den som vill prova på spinning men behöver lite hjälp. Gruppen Spinnare på Facebook samt gruppen Spinning in Sweden på Ravelry.

I veckans ravelryfavoriter tipsar vi om projekt vi själva stickat i handspunnet garn. Eddy tycker att flerfärgsvantar är en bra idé och har stickat Bird Nesting Mitts som ni kan kika på här och detta i duktiga moas fina garn. Anna tipsar om kuvertväskan Carnival Feather Purse som faktiskt Eddy designat eftersom den passar till de där garnen som kanske blivit lite hårt spunna. Här är hennes variant. Hon tipsar även om en tutoriol till navajo-plyning. Eddy kontrar med sjalen Inspire Me som Anna designat och som även den passar ypperligt till handspunnet. Eddys variant har toffsar och finns här. Sjalen Solution som både Anna och Eddy stickat i handspunnet och är mycket nöjda med. Eddy har stickat en Rosebud Shawl som är ett riktigt fint spetsmönster men som faktiskt inte är en hit för just handspunnet garn. Anna har stickat Rivendale Smoke ring både som halskrage och handledsvärmare vilket fungerar ypperligt och detsamma gäller de små pulsvärmarna Estonian Lace wristwarmers som Eddy provat på. Sista tipset är a-MAZE-ing shawl utav vår pod-kollega Maria som passar perfekt till ett tunnt handspunnet lacegarn som Anna stickat den i.

Anna har varit på Kusipacha alpackafarm och köpt alpacka ull och Eddy påstår sig veta att det utöver den vanliga fluff-ulls-alpackan (Huacaya) även finns en rastafari-alpacka med lång och hängande ull. Detta visar sig stämma, rasen kallas Suri och du kan kika in den här! Andra ställen att köpa ull på är bland annat World of Wool, Wingham och Fibershoppen. Anna har även gjort en superfin ull-prepps-tutorial som man kan följa här.

Veckans designer är idag vår colla kompis Elin som även är fårbonde. Hon tipsar om allt man behöver veta då man går i får-investerar-tankar.
I veckans tävling kan man dessutom vinna en handspunnen 50grams härva utav Elin herself i underbart fluffig värmlandsull. För att vinna ska man kommentera här under och skriva sitt bästa mönstertips för handspunnet garn.

Vi har även dragit en vinnare i förra veckans tävling där man tävlade om ett mönster av Andi Javori. Den lyckliga vinnaren är.... *trumvirvel*..... stickfia! Tjohoo! Grattis till dig!
Skicka ett mail till stickwithuspodcast@gmail.com så återkommer vi med din vinst!

På fredag ska nog hela podcast-maffian bege sig till Sip n Knit som det verkar och passa även på att kika in i ravelrygruppen där det pågår en massvis med roligheter just nu.
Ha en toppen helg och tack för att du lyssnat på oss i Stick With us Podcast. We love you!

/Stick with us-gänget

20 kommentarer:

  1. Hej! Har varit ute och åkt tåg i eftermiddag och hann att lyssna på hela avsnittet. Jag blev ju ännu mer sugen på att lära mig spinna. Har prövat lite med slända, fått till det lite grann i all fall, men får nog fortsätta öva. Vet ni om någon ger kurser eller liknande i Göteborgs området, där man skulle kunna få testa att spinna med spinnrock? Jag har en ryggskada som gör att jag inte säkert vet om detta är något jag kan klara av och vill inte investera i en spinnrock innan jag vet att jag fixar det.
    PS Tips på mönster skull kunna vara en Elix, ev kombinerat handspunnet och köpegarn http://www.ravelry.com/patterns/library/elix

    SvaraRadera
  2. Hej tjejer! Tack för ett fint avsnitt! Kan inte låta bli; alpackan Eddy pratar om heter suri, men vad den "vanliga" som Anna pratar om kommer jag ALDRIG ihåg vad den heter. Vet bara att det är längre än fyra bokstäver... :P

    SvaraRadera
  3. Lyssnade och njöt av alla härliga inlägg om stickning och spinning.Själv spinner jag inte men stickar gärna av handspunnet garn.Om jag vann en härva så skulle jag göra ett par vantar i en enkel modell.Låt garnet få verka fritt.Kanske finns det några ojämnheter so ger en så livfull yta..Så sköna att bära.Ser fram emot ett nytt program att lyssna till under helgen.

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt nördigt avsnitt!:D Ville köpa en spinnrock på direkten då det var slut;) Tror ni kommit tillrätta med ljudet också, lät fin fint i iPhonen den här gången. Med ett handspunnet garn från värmlandsfår hade jag nog velat sticka ett par vantar med struktur mönster, typ Druid mittens eller liknande. Ser fram emot nästa avsnitt! Applåd till er<3

    SvaraRadera
  5. Jag kunde spinna lite när jag var liten, eftersom min mormor lärde mig. När jag var ca 5 år gammal dvs. Men nu tror jag inte att jag kan längre tyvärr... Dags att börja igen! Och jag tycker faktiskt att handspunnet garn gör sig bäst till nålbundet! Så mitt tips är att nålbinda vantar av handspunnet garn :)

    SvaraRadera
  6. Jag skulle sticka halvvantar eller muddar av handspunnet garn. Då syns de mycket både för andra och mig själv.
    Eller en snygg mobilficka. Det används ju också varje dag och syns mycket.

    SvaraRadera
  7. Jag tror att VisaLisa's Opsa skulle passa bra i handspunnet garn! Jag tror att jag ska testa det själv någon gång snart :)
    http://www.ravelry.com/patterns/library/opsa

    SvaraRadera
  8. Mycket intressant avsnitt! Jag har aldrig känt ett intresse eller behov av att spinna förut, men nu kände jag hur det började tändas en liten gnista!

    Sen bara måste jag kommentera det här med fåren... med det yrket jag har (djurskyddshandläggare) blir man alldeles förskrämd av att alla tror att det är så lätt att sköta får! Det är det inte. Många tror att de är smidiga och klarar sig själva, men det är en hel vetenskap vilket foder de ska ha, de har speciella näringsbehov och är superkänsliga för vissa ämnen. Får är petiga i maten och kan bokstavligt talat svälta ihjäl trots att det finns foder mitt framför ögonen på dem. Sen tycker jag ni har missat en jätteviktig sak! Man MÅSTE ha ett SE nummer för att få ha får, dvs man måste anmäla sig till jordbruksverket och få ett sådant nummer, fåren ska vara märkta, journal ska föras, man får inte transportera dem ens från säljaren och hem utan en massa dokument. och dessutom; får måste hållas i grupp, dvs minst två får enligt djurskyddslagen och det ställs även ganska stora krav på de byggnader som fåren hålls i, vilket många tyvärr inte vet om.

    Ursäkta denna långa föreläsning om fårregler men jag tycker ni missade den vitiga punkten om lagstiftning och vad som faktiskt krävs för att FÅ skaffa får :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. superbra kommentarer Karin. jag visste inte om att SE-nummret var ett krav. Självklart måste man läsa på ordentligt innan man skaffar får så att man vet hur de mår bäst. Tack för all info, jag älskar verkligen det här med stickvärlden att man lär varandra och delar med sig utav sin kunskap på alla möjliga plan =)

      kram eddy

      Radera
    2. Karin, du har helt rätt och jag önskar att jag formulerat mig lika bra som du i mitt intervjusvar till pod-gänget. Bra att du gjorde inlägget!

      //Elin med värmlandsfåren

      Radera
  9. Mobilfodral är mitt tips på projekt av handspunnet. Då syns det bra överallt. jag spinner inte alls själv så tipset är bara utifrån vad folk brukar kommentera för något av ens stickade prylar.

    SvaraRadera
  10. Hej nu vill jag skaffa spinnrock, spinna och sticka sjalen Rummy. Vilken blir mitt tips!

    SvaraRadera
  11. Om skulle gärna vilja sticka Zuzu's Petals av Carina Spencer.
    Jag är inte en sjal-person, den halskragen var fantastiskt vacker!

    SvaraRadera
  12. En svensktillverkad spinnrock kan man hitta på www.modernspinnrock.se och ofärgade och handfärgade fibrer (och garner) säljer jag på www.nystverket.se/shop

    SvaraRadera
  13. Hej hej!
    Jag skulle definitivt göra muddar av det. Man kan inte ha för många muddar liksom. Jag har förresten länkat till er i min blogg. Älskar er podcast!

    SvaraRadera
  14. http://www.ravelry.com/patterns/library/swan-maiden-mitts

    Skulle gärna få lite värmlandsull faktiskt. Mina farföräldrar hade får i värmland när jag var liten, minns inte så mycket. Mest att det enda svarta fåret var en favorit :-).
    Tror att min mamma skulle tycka om handledsvärmarna ovan, kanske med lite pärlor i.

    SvaraRadera
  15. Jag skulle sticka en till Rosewood Cowl. Den skulle passa en liten härva handspunnet garn! http://www.ravelry.com/patterns/library/rosewood-cowl-2

    SvaraRadera
  16. Jag vill tipsa om att sticka en Tant Kofta-kofta i handspunnet garn! Det är perfekt! Jag själv stickar en nu med garn som Mia Dehmer spunnit till mig - det är underbart!

    Mvh Carina Olofsson

    bjorvattnet(a)telia.com

    SvaraRadera
  17. Vilken underbar podcast ni gör. Känns lite som att jag är tillbaka på folkis när jag lyssnar på er. Nördanden på garn och stickning, allmänt kreativt och handarbetande och lite smått internt. Supermysigt.

    SvaraRadera
  18. Så Kul, Eddie, att du har spinnrocken nu!
    Elin fick den av mig, när jag lurat in henne i spinnträsket via spinncafé på ´Blå Stället med Ingrid.
    Så har den tydligen sedan gått via våran Mia.
    Var rädd om den och ge bort den till näste man, som behöver.
    Låt gärna historian om den följa med.
    /lilian

    SvaraRadera